Generalforsamling & Vedtægter
Generalforsamling 2025
Generalforsamling 2024
Generalforsamling 2023
Generalforsamling 2022
Generalforsamling 2021
Referat, Skeifa generalforsamling 23. februar 2021
Tillæg til referat generalforsamling – valgperiode for bestyrelsesmedlemmer
Beretning 2020 – Da generalforsamlingen foregår online, beder vi alle læse bestyrelsens beretning for 2020 inden mødet.
Generalforsamling 2020
Generalforsamling 2019
Referater fra tidligere generalforsamlinger
Vedtægter
Vedtaget på generalforsamlingen den 22. februar 2022
§ 1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Fyns Islandshesteklub Skeifa, hjemmehørende på Fyn og øerne. Foreningen består af
en hovedforening og et antal lokalforeninger med hjemsted i de respektive fynske kommuner. Foreningen
er medlem af Dansk Islandshesteforening.
§ 2. Foreningens formål
Foreningens formål er at lave aktiviteter for brugere af den renavlede islandske hest og udbrede
kendskabet hertil, samt at virke for dennes korrekte anvendelse. Foreningens virksomhed er almennyttig og
tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde efter folkeoplysningsloven.
§ 3. Foreningens drift
Foreningens drift finansieres ved medlemskontingent og overskud på stævner og andre aktiviteter.
§ 4. Medlemmer
Medlemmer af lokalforeninger under Fyns Islandshesteklub Skeifa, skal også være medlem af Fyns
Islandshesteklub Skeifa. Medlemsperioden er 15. marts til 14. marts.
Kontingent opkræves en gang årligt efter generalforsamling er afholdt.
Et medlem betragtes som udmeldt, hvis kontingent ikke er betalt senest 30 dage efter, at der er rykket for
det.
kontingentperioden, fortsætter medlemsskabet i resten af kontingentperioden. Hvis husstandsmedlemmet
det efterfølgende år stadig har anden adresse end hovedmedlemmet, så ændres medlemsskabet
automatisk til hovedmedlem ved næste opkrævning af kontingent.
officielt tilbyder deres elever at ride islandsk hest, som en del af skoleforløbet. Medlemsperioden gælder et
år fra indmeldelse og tidligst fra skoleårets start. Der opkræves samme kontingent som normalt
årskontingent for hovedmedlemmer. Medlemsskabet bortfalder automatisk efter et år og der udsendes
ikke ny kontingentopkrævning.
§ 5. Kontingent
Kontingent for medlemmerne fastsættes af generalforsamlingen. Lokalforeninger betaler samme
kontingent pr. medlem som direkte medlemmer.
§ 6. Foreningens ledelse
Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen.
§ 7. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen skal som minimum have følgende dagsorden:
2) Valg af referent
3) Fremlæggelse og godkendelse af bestyrelsens beretning
4) Fremlæggelse og godkendelse af foreningens regnskab
5) Fremlæggelse og godkendelse af foreningens budget samt fremtidige planer.
6) Indkomne forslag.
7) Fastsættelse af kontingent for medlemmerne.
8) Valg af bestyrelsesmedlemmer.
9) Valg af revisor og revisorsuppleant.
10) Eventuelt
bestyrelsen.
inviteret.
træffer sine beslutninger ved simpelt stemmeflertal. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Børn under 18 år har stemmeret på generalforsamlingen, men kan ikke deltage i bestyrelsen med
stemmeret.
§ 8. Bestyrelsesarbejdet
Generalforsamlingen indkaldes skiftligt via blad/brev eller elekronisk pr. e-mail til alle medlemmer. Ved
skiftlig indkaldelse sendes brevet eller bladet til hovedmedlemmet på adressen. Hvis medlemmet ikke har
e-mail, sendes indkaldelsen med post. Indkaldelsen skal ske med mindst 4 ugers varsel. I indkaldelsen skal
det fremgå, at indsendelse af forslag skal sendes til formanden indtil 2 uger før generalforsamlingen.
Foreningens regnskab og forslag til budget gøres tilgængeligt på foreningens hjemmeside forud for
afholdelsen af den ordinære generalforsamling.
højeste stemmetal. Ved stemmelighed foretages omvalg. Hvis der også her er stemmelighed, foretages
lodtrækning.
medlemmerne begærer det skriftligt, med angivelse af de punkter som ønskes behandlet. Indkaldelse sker
skriftligt med mindst 14 dages varsel. Den foreslåede dagsorden vedlægges.
§ 9. Bestyrelsens sammensætning
Skeifa automatisk medlem af bestyrelsen.
De enkelte bestyrelsesmedlemmer vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen.
4 er på valg i lige år og 3 er på valg i ulige år.
Medlemmer af bestyrelser i fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der udlejer lokaler m.m.
til foreningen.
samt
Advokater, revisorer og lignende rådgivere for samt ansatte i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer lokaler m.m. til foreningen, eller som kontrollerer, udlejer af lokaler m.m. til
foreningen
samt
Ejere af lokaler m.m., der udlejes til foreningen.
§ 10. Bestyrelsens opgaver og virke
næstformand, kasserer og sekretær/referent.
hvis formanden finder det nødvendigt eller når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer kræver det.
Indkaldelse til bestyrelsesmøde sker skriftligt med 8 dages varsel og med angivelse af dagsorden.
Der udarbejdes beslutningsreferat efter hvert bestyrelsesmøde. Referatet offentliggøres på foreningens
hjemmeside. Hvis et bestyrelsesmedlem ikke kan godkende referatets indhold skal det konkret fremgå af
referat fra det efterfølgende bestyrelsesmøde. Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpelt
stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens eller den fungerende formands stemme udslagsgivende.
Kun fremmødte har stemmeret.
Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid forlange kontoudskrift fra kassereren. Ved eventuel mistanke om
misbrug kan et flertal ved et bestyrelsesmøde beslutte, at formand og næstformand kan kontakte
foreningens bank for at spærre for adgang for kassereren. Et sådant bestyrelsesmøde kan indkaldes med
kortere frist end de 8 dage. Formanden skal have adgang til konto kig.
§ 11. Budget, ansøgning, regnskab og revision
Bestyrelsen udarbejder hvert år et budget til godkendelse på generalforsamlingen.
Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Årsregnskabet skal opgøres, således som god regnskabsskik tilsiger og i overensstemmelse med de i
lovgivningen til enhver tid gældende krav.
Regnskabet revideres af en af generalforsamlingen valgt revisor. Den valgte revisor må ikke være i familie
med eller samboende med nogle af bestyrelsesmedlemmerne.
Regnskabet skal revideres i overensstemmelse med den til enhver tid gældende regnskabsinstruks for
foreninger, der modtager tilskud.
§ 12. Tegningsret
Foreningen tegnes af formand og kasserer, når der skal indgås kontrakter, aftaler eller skiftes pengeinstitut
mv. Ved en af disses forfald indtræder næstformanden. Foreningen tegnes af kassereren i forhold til ind-og
udbetalinger, oprettelse af eventuelle underkonti i klubbens bank samt til at administrere klubbens
betalingskort eller andre betalingsordninger.
§ 13. Vedtægtsændringer
Vedtægtsændringer skal godkendes af generalforsamlingen med 2/3 af de afgivne stemmer.
Vedtægtsændringer skal endvidere indsendes evt. tilskudsgivende kommuner for at sikre, at de til
stadighed opfylder lovens krav.
§ 14. Ophør
Beslutning om foreningens ophør skal ske hvis 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer
tilkendegiver det på en generalforsamling. Såfremt der ikke er nok fremmødte medlemmer på
generalforsamlingen, indkaldes der til ekstraordinær generalforsamling, hvor det kan vedtages ved simpelt
stemmeflertal.